Deze belangrijke online marketing KPI wordt vaak vergeten

Terwijl iedereen zich druk maakt over de Optin rates, Conversion Rates, CTR, CPL en CSR, vergeten veel marketeers de, misschien wel, belangrijkste KPI…

De waarde van jouw klantenbestand!

Al die andere metrics zijn belangrijk maar geven je geen compleet plaatje of inzicht in de gezondheid van jouw klantenbestand. De andere metrics zijn vaak een ‘positieve indicatie’, maar ze geven je geen goed inzicht in hoe gezond jouw business is.

Hoe bepaal je de waarde van jouw klantenbestand?

Het hangt natuurlijk af van jouw doelstellingen, maar ik ga er even vanuit dat je iets online verkoopt en dat je meerdere producten hebt om te verkopen. In dat geval zijn er een aantal metrics die je kan gebruiken om de waarde van jouw emaillijst te bepalen. Ik som ze hieronder voor je op:

  • Meest recente aankoop per klant
  • Aantal aankopen per klant
  • Hoeveelheid omzet per klant

Deze metric, waaraan je een score zou kunnen koppelen, geeft je inzicht in de waarde van jouw lijst en de kwaliteit. Het berekenen van deze cijfers geeft je de volgende inzichten:

  • Hoeveel van jouw klanten heeft de laatste 3 maanden iets van je gekocht?
  • Hoeveel klanten hebben in de afgelopen 3 maanden minimaal 2 producten van je gekocht?
  • Hoeveel van jouw klanten hebben minimaal €500 bij je uitgegeven?

De absolute waarden zijn in beginsel niet eens het allerbelangrijkste. Wat wel interessant is, is hoe de waarde zich ontwikkelt in de tijd. Je kan denken aan de volgende KPI’s:

  • Gemiddeld 10% groei in het aantal klanten dat in de laatste 60 dagen betaald heeft voor een product of dienst.
  • Gemiddeld 10% groei in het aantal klanten dat minimaal 2 producten heeft gekocht.
  • Gemiddeld 10% groei in het aantal klanten dat minimaal €500 hebben uitgegeven.

En als je eenmaal weet wat jouw scores zijn, is je enige taak als ondernemer of marketeer om deze percentages te verhogen.

That’s it…

Dit is misschien wel de belangrijkste metric die bijna niemand berekent en die je kan voorzien van ongelofelijk waardevolle inzichten.

 

One Comment

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.