ActiveCampaign Review

Ik was jarenlang fan van Mailchimp als het gaat om e-mailmarketing. En op het gebied van CRM was Pipedrive een vaste waarde, maar nu ben ik ActiveCampaign tegen het lijf gelopen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben!

ActiveCampaign biedt een geweldige integratie tussen content, email marketing en sales. Ik weet zeker dat jouw sales en marketing-hart sneller gaat kloppen bij het lezen van de mogelijkheden!

In dit artikel zal ik een aantal briljante mogelijkheden van ActiveCampaign uitlichten, waarbij ik direct met je zal delen welke resultaten dat heeft opgeleverd. Dan zul je direct zien waarom ik zo’n fan ben geworden.

Samenvatting

ActiveCampaign is de perfecte oplossing voor iedereen die met marketing automation aan de slag wil, maar geen duizenden euro’s per maand wil betalen.

Ik heb ActiveCampaign succesvol geïmplementeerd bij bloggers, kleine bedrijven en zelfs grote uitgevers met meer dan 500.000 e-mailadressen. In die zin zou je kunnen zeggen dat ActiveCampaign een echte alleskunner is en breed inzetbaar is voor bedrijven van ieder formaat.

Een van de grote voordelen is dat de software zeer gebruiksvriendelijk is en dat de grafische interface voor iedereen te begrijpen is. Hierdoor kunnen zelfs de meest onervaren marketeers intelligente, geautomatiseerde campagnes inrichten.

Prijzen beginnen al vanaf $9!! Dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Je kunt ActiveCampaign ook twee weken gratis uitproberen.

Vraag hier gratis een proefaccount aan en probeer ActiveCampaign gratis?

Marketing automation

Waar ActiveCampaign zich direct in onderscheid is de prijs/feature verhouding. Als je op zoek gaat naar marketing en sales automation software, dan ben je voor dat soort pakketten vaak bakken met geld kwijt. Abonnementen van een paar duizend euro per maand zijn geen uitzondering. Een van de goedkoopste is Infusionsoft, maar zelfs daar begint een abonnement vanaf $199 per maand en dat loopt snel op. Bij ActiveCampaign begint het vanaf $9 als je alleen marketing automation wilt en vanaf $49 als je ook sales automation wilt (deals bijhouden).

 

Het artikel is nauwelijks begonnen en toen ik de woorden ‘marketing automation’ gebruikte, moesten populaire email marketing pakketten zoals Aweber en Mailchimp stof happen. Toen ik de woorden marketing en sales automation gebruikte in combinatie met een bedrijf onder de $100, moesten pakketten als Hubspot, Infusionsoft, Marketo en Salesforce afhaken.

Marketing en sales automation is het volgende wereldwonder voor het bedrijfsleven. Met de juiste strategie kan je volledige geautomatiseerd jouw websitebezoekers, suspects, prospects en klanten bewerken… oh… en volledig geautomatiseerde intelligentie. Denk aan bijvoorbeeld het volgende scenario:

Bezoeker vraagt een whitepaper/gratis ebook aan over timemanagement. Hij ontvangt eerst een mail met een bedankje en een video waarin je aantoont dat jij een autoriteit op dat gebied bent. Pas als hij de video daadwerkelijk heeft bekeken (wordt gemeten), wordt na een dag de whitepaper gestuurd. Na een dag of 3 kijkt de software of hij de whitepaper al gedownload heeft. Als dat niet het geval is wordt er een reminder verstuurd die aangeeft dat de download bijna verloopt. Als de aanvrager de whitepaper wel heeft gedownload, krijgt de aanvrager de tag ‘timemanagement’ mee. Vervolgens wordt er een nieuwe flow opgestart die de aanvrager gaat verleiden om een product aan te schaffen.

Het bovenstaande, simpele voorbeeld omsluit fantastische mogelijkheden. Als je meerdere producten verkoopt, kan je de aanvrager segmenteren als iemand met interesse in timemanagement, waardoor je gerichte mailings en aanbiedingen kunt versturen. Maar je kunt de aanvrager bijvoorbeeld ook een score meegeven als hij vervolgens de salespage van jouw boek/product meer dan 5 keer bezoekt. Je zou dan zijn lead score kunnen verhogen naar ‘bovengemiddelde interesse in boek’ en daar vervolgens weer een nieuwe email flow aan koppelen. En dat allemaal zonder dat daar nog menselijke handelingen, na het instellen, aan te pas komen.

Hoe kan een automation gestart worden? (Triggers)

Een trigger is een gebeurtenis die een automation start. De meest gebruikte is de trigger ‘inschrijven’, waarbij een automation wordt gestart als iemand wordt toegevoegd aan een bepaalde emaillijst. Mijn hart gaat sneller kloppen van de mogelijkheid om een automation te starten als iemand een bepaalde pagina bezoekt. Uiteraard kan die laatste optie alleen als iemand zich heeft aangemeld voor mijn nieuwsbrief. Zie hieronder een screenshot van de trigger-mogelijkheden.ActiveCampaign triggers

Verzendopties

Om een automation op te bouwen kan je verschillende acties laten uitvoeren die veel verder gaan dan alleen een email versturen. Hieronder zie je welke verzendopties er bestaan. ‘Verstuur een email’ is de meest gebruikte, maar ‘verwittig iemand’ omsluit geweldige mogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld kunnen instellen dat de afdeling sales een notificatie ontvangt als iemand zijn gratis email-training-serie heeft afgerond en twee keer de pricing-pagina heeft bekeken. Hoezo warme lead 😉

 

 

ActiveCampaign zend opties

Voorwaarden & workflow

Met voorwaarden & workflow acties kan je alle emails en acties aan elkaar koppelen en voorwaarden scheppen die bepalen welk pad iemand moet volgen. ‘Wachten’ is niets meer dan de tijd tussen twee acties, maar met ‘als/anders’ kan je op basis van een aktie van de lezer een nieuwe (serie) actie(s) activeren.

 

ActiveCampaign workflow

Acties met betrekking tot het contact

Tot slot kan je de gegevens van een contact automatisch laten bijwerken, zoals het toevoegen van een tag, het verwijderen van een tag of het toevoegen van een notitie. Maar je kan ook mensen automatisch uitschrijven of inschrijven op een andere lijst.

ActiveCampaign acties

 

Een voorbeeld van een campagne

Op mijn gezondheidsblog verkocht ik een ebook. Op de salespagina kunnen mensen in ruil voor hun naam en emailadres een gratis hoofdstuk downloaden. Deze mensen komen in een aparte lijst terecht (NBD leads). En omdat ze op die lijst terechtkomen, wordt er een email flow gestart.

Ik heb verschillende automations opgeknipt in verschillende kleine automations die specifiek zijn voor het gedrag en de akties van de contactpersonen. Dit houdt het overzichtelijk en makkelijker te beheren en eventueel te bewerken. Zie hieronder hoe men de eerste cyclus van emails doorloopt.

ActiveCampaign screenshot

 

Zoals je kan zien wordt iedereen op basis van de flow toegevoegd aan een nieuwe automation. Heeft iemand niet geklikt, dan krijgt hij een aantal herinneringmails in de ‘NDB lead warming’ flow. Heeft iemand wel geklikt, dan wordt hij toegevoegd aan de ‘NBD Lead Engagement’ flow, waar hij het gratis ebook ontvangt en wordt opgewarmd voor de aankoop van het boek zoals je hieronder een klein beetje kan zien.

 

ActiveCampaign CRM

CRM & Sales

Wat ik hierboven heb laten zien is slechts een deel van de mogelijkheden van ActiveCampaign. Het is alleen het stuk email marketing en marketing automation. Binnenkort zal ik verder ingaan op de CRM en Sales functionaliteiten van ActiveCampaign.

Vraag hier een proef account aan!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.